Metropole podporuje rekonstrukci bývalého nádraží Vyšehrad a na obecné úrovni připouští i jeho transformaci a dostavbu bytů v okolí, požaduje však předložení kvalitní architektonické studie. Uvedl to náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) v reakci na zveřejněný návrh záměru nových majitelů nádraží zrekonstruovat a po jejích stranách postavit bytové domy. Dlouhodobě chátrající památkově chráněné nádraží koupila firma Karlin Port Real Estate.
Firma získala v minulých měsících budovu z počátku 20. století od oficiálně neznámého majitele, který ji vlastnil přes firmu registrovanou na Kypru. Objekt České dráhy prodaly v roce 2007, nádraží tam přestalo fungovat roku 1960. Různí investoři plánovali budovu přestavět, nikdy se jim však nepodařilo prosadit přestavbu u památkářů. „Nový návrh zástavby u nádraží Vyšehrad nám nebyl představen a neměli jsme možnost se k němu komplexně vyjádřit. Je tedy možné komentovat jen obecný přístup k lokalitě, nikoliv hodnotit konkrétní návrh podle jedné vizualizace,“ uvedl Hlaváček. Dodal, že město podporuje doplnění památky o nové funkce, jako jsou bydlení a služby.
„Takto exponované místo vyžaduje zhotovení kvalitní architektonické studie, která bude respektovat památkové hodnoty nádraží a naváže na stávající zástavbu v okolí, navrhne kvalitní veřejná prostranství a živý parter s kombinací různorodých funkcí,“ uvedl dále náměstek. Architekt návrhu přeměny nádraží Ivo Nahálka sdělil, že jeho tým na projektu pracuje téměř dva roky a je předjednaný s památkáři. To potvrdil i mluvčí magistrátu Vít Hofman, památkový odbor magistrátu podle něj však nemůže v tuto chvíli návrh blíže komentovat, protože mu byl prezentován jenom neoficiálně. Záměr se nelíbí pirátskému zastupiteli Prahy 2 Jaroslavu Němcovi, který stál u zrodu petice Zachráníme nádraží Vyšehrad. Upozornil na to, že Nahálka je autorem mimo jiné i kritizovaného hotelu Giovanni u stance metra Želivského. Návrh řešení nádraží Vyšehrad zastupitel na facebooku označil za „strašný a neuvěřitelně špatný“. „Nyní je nutné po novém vlastníkovi požadovat okamžité provedení nezbytných zabezpečovacích prací a odpovídající bezodkladné údržby a nezbytných oprav,“ napsal dále. Cílem je podle něj záchrana kulturní památky a případné přístavby je na místě řešit až později.
Noví majitelé plánují podle svých vyjádření památku citlivě zrekonstruovat v původní podobě a v dolní části vybudovat obchody a služby, v horní pak byty. Po obou stranách nádraží podle plánu investorů vyrostou novostavby s byty, které budou s bývalým nádražím propojené prosklenou pasáží na úro ni ulice. Propojenými budovami bude možné projít i na druhou stranu směrem k železničním kolejím, kde bude další pasáž. V podzemí budou garáže. Záměr počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními, většina jednotek nepřesáhne plochu 25 metrů.
zdroj: Jitka Kačánová: Praha podporuje rozšíření nádraží Vyšehrad, chce však kvalitní studii, Vaše 2, březen 2024, s. 3
Autor fotografie: Jitka Kačánová