Praha nekoupí chátrající nádraží Vyšehrad. Důvodem je vysoká cena, kterou požaduje vlastník nemovitosti. Městská část se delší dobu snaží dostat nemovitost pod svou správu.
Současná magistrátní koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu se snaží odkoupit památkově chráněné budovy na základě svého programovém prohlášení. Podle Jana Chabra, radního pro majetek však město nemůže cenově konkurovat soukromému investorovi, který počítá s výnosem z navazujícího projektu.
K dohodě nedochází
„Pro nás je ta cena příliš vysoká,“ shrnul radní. „S Prahou 2 jsme vedli jednání v rámci pracovní skupiny, kde jsme se zamýšleli nad budoucností nádraží. Máme připravenu i variantu, co by tam Praha chtěla mít, ale v současné chvíli se s vlastníkem bohužel neblížíme k dohodě, která by byla obhajitelná z pohledu veřejných financí,“ řekl dále.
Radnice Prahy 2 v minulosti uvedla, že by v nádražní budově, respektive v přístavbě, která by vznikla, ráda umístila Slovanskou epopej Alfonse Muchy. Městská část se dlouhodobě snaží objekt dostat pod svou správu.
Podle místostarosty Prahy 2 Václava Vondráška městská část sama bez intervence magistrátu stavbu nezakoupí. „Je zde nebezpečí, že se prodej soukromému vlastníku bude protahovat natolik, že památkově chráněná budova ještě více utrpí. Praha 2 má obavu, že ani pro soukromého vlastníka není návratnost investice natolik relevantní, aby v prvé řadě vložil prostředky do opravy historické budovy. Právě to ale po něm bude městská část požadovat,“ dodal.
Stavba nových domů
Nádraží přestalo sloužit svému účelu kolem roku 1960 a jeho obnovu neumožňují současné normy, kdy stanice nesmí být v oblouku. V okolí nádraží byla plánována stavba nových domů, o jejich případné stavbě však nebylo dosud rozhodnuto.
Problémem, který v současnosti brání rekonstrukci, je především nezájem soukromého vlastníka o budoucnost budovy. Město se proto snaží objekt odkoupit. Podle zastupitele Prahy 2 Jaroslava Němce je teď nejdůležitější samotná záchrana budovy, zároveň se ale hovoří i o možném budoucím využití. „Jako nádraží to fungovat nebude. Podle naší představy by to mohlo sloužit pro společenské a kulturní užití,“ řekl pro Echo24 Němec.
O záchranu historické památky se snaží také Petiční výbor za záchranu nádraží Vyšehrad. Této výbor vytvořil petici na záchranu vyšehradského nádraží.