Právo: Nádraží Vyšehrad je možné i směnit

Nádraží Vyšehrad je možné i směnit, Právo – Praha a Střední Čechy, 14. 3. 2020, s. 12

Zástupci pražského magistrátu začali tento týden jednat s vlastníkem nádraží Vyšehrad o možném odkupu či výměně historické budovy. Představy o ceně, za kterou by město budovu koupilo a společnost Rail- City Vyšehrad prodala, se značně liší. Praha nabízí zhruba 67 milionů korun, vlastník chce 130 milionů.

Uvažovalo se o možnosti památku vyvlastnit, pokud se strany nedohodnou. Objevila se však nová možnost výměny za jinou městskou nemovitost či pozemek.

Podle radního pro majetek Jana Chabra (Spojené síly, TOP 09) se ve středu odehrálo vstupní jednání, na němž se zástupci RailCity Vyšehrad dozvěděli, že město je při koupi limitováno cenou podle znaleckého posudku.

„Nepředpokládáme, že bychom za nemovitost nabízeli něco víc. Představa majitele je 130 milionů korun, tvrdí, že to je cena, kterou oni mají na trhu,“ řekl Chabr. Rovněž ocenění, které má k dispozici Praha, mluví o ceně obvyklé v místě a čase.

Vlastník podle Chabra městu nabídl kromě koupě další dvě možnosti postupu. První je směna nádraží za jinou městskou nemovitost, potenciálně pozemky. „Takže my se pokusíme kouknout do městských pozemků, které jsou v kategorii ne zcela potřebných pro město,“ řekl Chabr. Druhou variantou je prodej pouze samotné historické budovy bez okolních pozemků. Vlastník podle něho také městu sdělil, že on sám má zájemce o koupi ze soukromé sféry. Podle Chabra není rozhodující, v jakých rukou se ocitne bývalé nádraží, pokud bude památka opravena a najde nové využití.

Zástupci TOP 09 v únoru zmínili možnost do budovy umístit natrvalo cyklus 20 velkoformátových pláten Alfonse Muchy Slovanská epopej. Podle radní pro kulturu Hany Třeštíkové (Praha sobě) je pro Muchovo veledílo bývalé nádraží malé. Možnost ještě prověřuje Institut plánování a rozvoje.

Pokud by nádraží patřilo hlavnímu městu, mohlo by využít Prahou 2 stále prodlužované stavební povolení, jímž umožnila k nádraží přistavět dvě křídla. Jejich podoba ale neušla kritice.

Možnost vyvlastnit nádraží Vyšehrad, postavené na přelomu let 1904 a 1905, už loni nadnesla monitorovací mise UNESCO. „Stát by prostřednictvím pražského magistrátu měl využít své pravomoci k vyvlastnění bývalého nádraží Vyšehrad a předat jej jinému investorovi, který bude ochoten a schopen jej opravit a zprovoznit,“ znělo doporučení mise.

Provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. Kulturní památkou se stalo roku 2000, přesto soukromý vlastník nechal v roce 2008 zbořit unikátní hrázděnou čekárnu, za což dostal pokutu.

České dráhy prodaly nádraží v roce 2007 v aukci za cenu kolem 45 milionů korun. Pro Národní památkový ústav nádraží představuje vynikající secesní architekturu, je dokladem vysoké úrovně kladené na veřejné stavby vzniklé počátkem 20. století.