mim: Nádraží Vyšehrad spasí jen vyvlastnění, 6. 2. 2020, Náš region Praha, s. 6
Jak zachránit 30 let chátrající secesní nádraží, které je památkou? Vyvlastněním, míní UNESCO. Od roku 1990
by to bylo ovšem poprvé. A politici se bojí reminiscence na totalitní režim v Československu.
Budova nádraží Vyšehrad se rozpadá. Před 12 lety objekt koupila firma s nedohledatelnými vlastníky za 41
milionů korun. Opamátku se nestará. Pro Prahu jde v očích turistů o nepěknou vizitku. Mise UNESCO, která v
Česku kontrolovala celou řadu památek, přišla s řešením. Tím je vyvlastnění. „Stát by měl prostřednictvím
magistrátu hlavního města využít své pravomoci k vyvlastnění bývalého nádraží Vyšehrad a předat jej jinému
investorovi, který bude ochoten a schopen jej opravit a znovu zprovoznit,“ cituje závěry komisařů viceprezident
české sekce Mezinárodní rady pro památky UNESCO Josef Štulc. Pražská koalice se v programovém prohlášení
zavázala k tomu, že nádraží Vyšehrad zachrání.
Varianta vyvlastnění může být ale ideovým problémem, protože koalici kromě aktivisticky a levicově smýšlejících
Pirátů a Prahy sobě tvoří i TOP 09. A tak by radši nádraží vykoupili. Ale problém je cena. „Znalecký posudek říká,
že nemovitost má cenu kolem 65 milionů.
Vstoupili jsme do jednání s vlastníkem, ovšem cena, kterou požaduje, je kolem 135 milionů. A to je z pohledu
veřejného práva neodůvodnitelná cena,“ uvedl radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Pražský primátor Zdeněk
Hřib (Piráti) vykoupení nechce vyloučit. „Nicméně pokud k dohodě nedospějeme, budeme se muset k tomu
postavit v koalici. Tyto dvě krajní možnosti jsou jasně dané,“ míní.
Jasno mají politici v Praze 2, v jejímž katastru se nádraží nachází. „Rozhodně by měl být proces vyvlastnění
zahájen,“ řekl pro Náš REGION zdejší zastupitel Jaroslav Němec (Piráti).