Lidové noviny: Nový majitel nádraží hanby?

Zdá se, že se zanedbanou ruinou pod pražským Vyšehradem se začne něco dít. Vyplývá to ze slov advokáta, který zprostředkovává prodej novému zájemci.

PRAHA Mimořádně zchátralá, přitom památkově chráněná budova nádraží Vyšehrad v Praze má dle informací LN v nejbližší době změnit majitele. Z katastru nemovitostí vyplývá, že novým vlastníkem budovy se má stát společnost Vyšehrad Rezidence s.r.o. Směna ale zatím neproběhla, 25. ledna příslušný katastrální úřad vyzval účastníky řízení k doplnění podání.

Podle obchodního rejstříku má společnost Vyšehrad Rezidence dva jednatele – pražské advokáty Ondřeje Pláničku a Víta Veselého. První ze jmenovaných ve vyjádření pro LN uvedl: „Bohužel vám nyní nemohu sdělit více než jen to, že v současnosti probíhá akvizice nemovitosti ze strany známého evropského developera, který má zájem nemovitost koupit a developovat. V tomto týdnu máme s tímto zájemcem naplánované setkání a věříme, že akvizici dotáhneme,“ napsal Plánička. Další otázky ohledně budoucnosti budovy nádraží, která je mementem nemožnosti úřadů přinutit některé majitele památkově chráněných objektů k řádné péči o majetek, nechal – zatím – bez komentáře.

Dosavadnímu majiteli budovy, společnosti Miquelira Limited sídlící na Kypru, úřady opakovaně udělují až milionové pokuty v souvislosti se špatným stavem objektu, jenž ohrožuje i své okolí. Z dostupných informací vyplývá, že většinu z nich firma neuhradila.
V poslední době jediné hmatatelnější vodítko, ke komu se nachýlí vlastnictví nádraží – o kterém řada obyvatel metropole hovoří jako o nádraží hanby –, poskytla odpověď tehdejší starostky Prahy 2 a dnes náměstkyně primátora Alexandry Udženiji (ODS). Na interpelaci zastupitele Jaroslava Němce (Piráti) z 19. prosince 2022 reagovala: „Tak ten nový vlastník, pokud to dopadne, protože on říkal, že pokud se dohodnou s tím původním majitelem, tak by měli být vlastníci od začátku příštího roku. A je to firma Karlín Group, kde je tady jakási alespoň záruka toho, že to je firma, která je tady, kterou můžeme obeslat, kde někoho můžeme kontaktovat,“ zní část interpelace zveřejněná na internetových stránkách s peticí za záchranu nádraží Vyšehrad.

„To musí být omyl“

Karlín Group je developerská společnost založená roku 1997 belgickým židovským podnikatelem Sergem Borensteinem. Z internetových stránek společnosti vyplývá, že se její aktivity soustředily do pražské čtvrti Karlín, nyní však prý směřuje i do dalších městských částí metropole. LN kontaktovaly Borensteina s dotazem, zda by se Karlín Group mohla brzy stát novým vlastníkem objektu. „Omlouvám se, to musí být omyl. Karlín Group nádraží Vyšehrad nevlastní ani jej nekoupila,“ napsal Borenstein. Na upřesňující dotaz, zda o nemovitost nehodlá usilovat ani v budoucnu, už neodpověděl.

„Změnu vlastníka budovy nám nepřísluší komentovat, jde o soukromoprávní vztahy. Můžeme jen věřit, že nový vlastník se postaví čelem k řešení problému chátrající kulturní památky. Vítáme, že nový vlastník je český, protože víme o tom, že památkářům komplikovalo práci, když museli komunikovat se subjektem sídlícím na Kypru,“ řekl LN pražský radní pro oblast majetku Adam Zábranský (Piráti), který ale také zároveň upozornil, že vlastnictví ještě nebylo v katastru nemovitostí přepsáno. Vyjádřil přesvědčení, že „až se tak stane, úřady památkové péče začnou s novým majitelem co nejdříve řešit plnění povinností vlastníka památkově chráněné nemovitosti“. Pro město by dle Zábranského bylo optimální, kdyby se podařilo historickou budovu „zachovat pro další generace a zkultivovat okolí“. „Budoucnost nádraží je však závislá na zájmech a vůli vlastníka. Snahy památkářů přimět současného majitele k dodržování zákonných povinností příliš úspěšné nebyly. Uvidíme, jaké zájmy by měl nový vlastník,“ dodal Zábranský. Osud nemovité kulturní památky nádraží Vyšehrad není lhostejný ani radnici Prahy 2, jež se ji dříve pokoušela získat do vlastnictví. „Dle našich informací však ke změně majitele objektu dosud nedošlo. V případě, že se tak stane, se rozhodně budeme o budoucnost památkově chráněného objektu zajímat,“ řekla LN mluvčí radnice druhé městské části Andrea Zoulová.

Naopak platí, že s objektem nemá podle svého vyjádření už nic společného Správa železnic, neboť nádraží jako součást železniční infrastruktury již zaniklo.

Petici za záchranu architektonicky cenné stavby ke včerejšku podepsalo 1132 lidí.

Nádraží Vyšehrad * Nádraží v pražské čtvrti Vyšehrad vyrostlo v roce 1872 na takzvané Pražské spojovací dráze mezi Hlavním a Smíchovským nádražím a do provozu bylo uvedeno 15. září toho roku. Impozantní secesní budova pak byla vystavěna v letech 1904 až 1905 podle projektu Antonína Balšánka, spoluautora Obecního domu. * Na konci května 1960 však nádraží přestalo sloužit dopravě a od té doby chátrá, byť bylo v roce 2001 vyhlášeno kulturní památkou. V roce 2014 byla zrušena i výhybna. V soukromých rukách je objekt od roku 2007.


Zdroj: Hynek Paštěka: Nový majitel nádraží hanby?, Lidové noviny, 1. 2. 2024